ΔΙΚΑΙΟΥΤΑΙ Η ΜΑΝΗ ΟΔΙΚΟ ΑΞΟΝΑ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ;

Βλέποντας τον τουρισμό να εισέρχεται αυτόβουλα και επιθυμητικά στις περιοχές της Μάνης, αυτόματα δημιουργείται ο συνειρμός: εμείς τι θα κάνομε για να ενισχύσομε αυτή την τάση ; Ο τόπος μας, αυτός καθαυτός, με τα γεωφυσικά, κλιματολογικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά του έλκει τους υποψήφιους ταξιδιώτες τουρισμού. Αυτό, όμως, αποτελεί το πρώτο στοιχείο για την τελική επιλογή, δεδομένου ότι  ακολουθεί συνήθως  επεξεργασία των αντικειμενικών δεδομένων. Και, δυστυχώς, μετά την εξέταση αυτών των αντικειμενικών δεδομένων δημιουργείται κάποιος προβληματισμός. Ο προβληματισμός οφείλεται στην ποιότητα του κεντρικού οδικού άξονα της Μάνης, του δρόμου: Καλαμάτα – Καρδαμύλη – Αρεόπολη – Γύθειο. Ο άξονας αυτός, σε συνδυασμό με την κακή ποιότητα του δρόμου Σπάρτης – Γυθείου (ιδιαίτερα μετά τις Κροκεές που διαχωρίζεται σε υποκλάδους  προς Μονεμβασία και Γύθειο), διαμορφώνει αντικίνητρο σχετικά με τις επιλογές των υποψηφίων επισκεπτών και τους προβληματίζει προτού να πάρουν τις τελικές τους αποφάσεις.

Οι αντικειμενικές διαπιστώσεις που περιγράφηκαν πιο πάνω θάπρεπε να δημιουργούν ενεργοποίηση όλων όσοι αγαπούν τη Μάνη και ιδιαίτερα εκείνων που την εκπροσωπούν. Θεωρούμε βέβαιο ότι όλοι, λίγο – πολύ, οι Μανιάτες και φιλομανιάτες, προβληματίζονται από αυτά τα αρνητικά δεδομένα του οδικού δικτύου, αλλά το θέμα είναι ο τρόπος  που θα βελτιωθούν ουσιαστικά, ώστε να μην ανακοπεί η αναπτυξιακή δυναμική στον τουριστικό τομέα που δημιουργεί ο τόπος μας. Εμείς, οι εκπρόσωποι του σωματείου της ΜΑΝΙΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ και οι συντελεστές της εφημερίδας που εκδίδει, έχομε πολλές φορές και με πολλούς τρόπους διατυπώσει τις απόψεις μας: χρειάζεται ομοψυχία και από κοινού δραστηριοποίηση για να πετύχομε προώθηση των μανιάτικων υποθέσεων, στις οποίες ο κεντρικός οδικός άξονας της Μάνης κατέχει κυρίαρχη θέση. Δυστυχώς το ιστορικό των προσπαθειών γι` αυτή την υπόθεση δεν καταγράφει ενέργειες με χαρακτηριστικά κοινών δράσεων. Θα ξαναθυμίσομε, στη συνέχεια,  μερικές πτυχές του ιστορικού ενεργειών για τον κεντρικό οδικό άξονα της Μάνης.

Η παράκαμψη του Γυθείου και οι βελτιώσεις του δρόμου στην περιοχή του Πασσαβά  και εκείνων πριν την τελική ευθεία προς την Αρεόπολη,  αποτελούν αξιόλογες ενέργειες που προέκυψαν από εκτέλεση έργων ή ωρίμανση μελετών από την προ του 2010 περίοδο των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Ενέργειες αξιόλογες αλλά αποσπασματικές. Το αναγκαίο, μια ολοκληρωμένη μελέτη του δρόμου από τη Μαραθέα που τελειώνει ο δρόμος παράκαμψης του Γυθείου μέχρι την Αρεόπολη, δεν έχει ακόμα αποφασιστεί για να δρομολογηθεί η μετεξέλιξή της σε έργο. Θα πρέπει, βέβαια, να αναγνωριστεί η βελτίωση του χρόνου πρόσβασης στη Μάνη από τη Σπάρτη μετά τα δύο έργα που αναφέρθηκαν πιο πάνω, όμως η μελέτη που είχε προκηρυχθεί από το 2006 για το δρόμο Σπάρτης – Γυθείου και θα βελτίωση σημαντικά τη χρονική διάρκεια της διαδρομής, δέκα και πλέον χρόνια μετά,  έχει μάλλον εγκαταλειφθεί!

Η νέα γέφυρα της Κοσκάραγας, και η προέκταση του δρόμου από αυτή στο μικρό τμήμα μέχρι τον οικισμό Κρίσκιο των Σωτηριανίκων, είναι η μόνη κληρονομιά έργων από την, προ του 2010, περίοδο των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Παρότι το έργο παράκαμψης Κάμπου – Σταυροπηγίου, που θα μείωνε τη χρονική διαδρομή κατά 15 λεπτά της ώρας,  είχε προενταχθεί σε Κοινοτικό πακέτο χρηματοδότησης πριν από πάνω από 15 χρόνια! Η χρηματοδότηση δυστυχώς μετατοπίστηκε για άλλα έργα εκτός Μάνης, χωρίς να καταγραφούν αντιδράσεις! Η μελέτη παράκαμψης Βέργας, που προκηρύχθηκε το 2007 για να εκτελεστεί έργο που θα αποτελούσε τη φυσική συνέχιση του Περιμετρικού Δακτυλίου της Καλαμάτας προς τη Μάνη, ματαιώθηκε στην πορεία εξέλιξής της, γιατί δε βρήκε υποστηρικτές για τη συνέχισή της μέχρι το τελικό στάδιο!

Αφετηρία αυτού του κειμένου, που συντάχτηκε με πόνο ψυχής, αποτελεί η τρέχουσα ειδησεογραφία για την ενεργοποίηση πολλών παραγόντων, πολιτικών, αυτοδιοικητικών, επιχειρηματικών, για την προώθηση χρηματοδότησης του δρόμου Καλαμάτας – Μεσσήνης Ριζόμυλου προς Πύλο. Χωρίς αμφιβολία όλοι αυτοί έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα παρεμβάσεων από εμάς, τους Μανιάτες. Έχουν, όμως, και πολύ μεγαλύτερη κινητικότητα. Στην εποχή μας η κινητικότητα είναι το εργαλείο που αντισταθμίσει την αριθμητική μειονεξία περιοχών όπως η Μάνη. Εννοούμε κινητικότητα που θα στηρίζεται σε ομοψυχία, για συνειδητή και συντονισμένη ενεργοποίηση, ώστε να αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες δυνατότητες παρεμβάσεων και προβολής του δίκαιου αιτήματος για την ουσιαστική βελτίωση του κεντρικού οδικού άξονα της Μάνης. Αυτό χρειάζεται να γίνει αντιληπτό πρώτα – πρώτα από τους δραστηριοποιούμενους στα τουριστικά επαγγέλματα. Γιατί αυτοί είναι οι πρώτοι που θα ωφεληθούν και θα δουν τα εισοδήματά τους να βελτιώνονται και τη ζωή των οικογενειών τους να αναβαθμίζεται. Αλλά και όλοι οι υπόλοιπο θα γίνουν κοινωνοί των ωφελημάτων της τουριστικής ανάπτυξης  που θα διαχέονται στις μικροκοινωνίες της περιοχής μας. Ο συντονισμός αυτών των κοινών δράσεων ανήκει ασφαλώς στους τοπικούς εκπροσώπους μας. Αν συντονίσουν και προωθήσουν τις κοινές δράσεις που προαναφέραμε, σ` αυτούς θα ανήκει και η τιμή για τα όποια θετικά αποτελέσματα προκύψουν…

Δημοσιεύτηκε στο ΚΥΡΙΑ ΑΡΘΡΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ 1999, ΦΥΛΛΑ 2015-

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*