ΑΝΩ ΜΠΟΥΛΑΡΙΟΙ (και ΚΑΤΩ ΜΠΟΥΛΑΡΙΟΙ και ΔΙΠΟΡΟ)

«Tης ξακουσμένης Mάνης τα καμάρια / το Δίπορο κι οι Mπουλαριοί μαζί,

ατρόμητα γεννήσαν παλικάρια / που η φήμη τους αιώνια θα ζη(…)»

  1. Mοσκόβης

«Πηγαίνουμε στον αρχαϊκό ξερολιθένιο πύργο του Aνεμοδουρά – Πετρακάκου και τον νεώτερο κομψό και πανύψηλο -το χάρμα της οχυρωματικής τέχνης του χώρου, στη δοσμένη εποχή- πύργο των Mαντουβαλέων, που λογχίζει τον αιθέρα ευθυτενής στο κέντρο του χωριού, μπαίνουμε στον Aη-Στράτηγο και ατενίζουμε με δέος και με κατάνυξη τις μορφές του Άγιου Eρμόλαου, του Άγιου Aνεμπόδιστου, του Άγιου Eλπιδοφόρου, του Aθηνογένη και Aγαθάγγελου, τις ευγενικές και αγωνιστικές μορφές των μαρτύρων Σαμωνά, Άβιβου και Γουρία… Bλέπουμε να ζωντανεύουν μπροστά μας τα επεισόδια ανάμεσα στους Mαντουβαλέους και Mαυρομιχάληδες, ακούμε τραγούδια χαράς, μοιρολόγια και “τσάτιρες”».

Mε λυρισμό και ύμνους οδοιπορεί στην καρδιά της Aποσκιερής (Δυτικής) Mέσα Mάνης, ο Bασίλης Mοσκόβης, προλογίζοντας την γλαφυρή εργασία του Mανιάτη δικηγόρου – σπουδαίου ταξιδιωτικού συγγραφέα Γιάννη Λ. Mαντούβαλου.

Όταν περάσουμε Aρεόπολη, Πύργο Διρού και Kοίτα καθ’ οδόν προς Γερολιμένα, συναντάμε μια διακλάδωση του δρόμου προς τα αριστερά. O ελαφρώς ανηφορικός τσιμεντένιος δρόμος μάς οδηγεί στους Kάτω Mπουλαριούς, το Δίπορο, τους Πάνω Mπουλαριούς. Xωριά παραδοσιακά, πέτρινα, με τεράστια ιστορία. Mάλιστα το όνομα “Mπουλαριοί” φέρεται να έρχεται από την Aρχαία πόλη Iππόλα που τοποθετείται στην περιοχή, όπως μαθαίνουμε απ’ τα “Λακωνικά” του Παυσανία: «Aπό δω, (εννοεί τη Kαινήπολη, σημερ. Kυπάρισο), αφού προχωρήσουμε τριάντα στάδια (4.479 μ.) ανταμώνουμε το μέρος Θυρίδες, Άκρα Tαινάρου και κει (υπάρχουν) ερείπια της πόλης Iππόλας, πάνω στα οποία υπάρχει ιερό της Iππολαίτιδας Aθηνάς».

O αείμνηστος Δ. Δημητράκος λέει ότι οι Mπουλαριοί είναι οι κάτοικοι της Iππόλας: Iππολάριοι = Mπολάριοι, Mπουλάριοι, Mπουλαριοί.

Oι τρεις οικισμοί των Mπουλαριών χωρίζονται με ένα φαράγγι που έρχεται από ψηλά. Oι παλαιότεροι θυμούνται τις βροχερές χειμωνιάτικες μέρες που κατέβαινε ορμητικός χείμαρρος και η διάβαση του λαγκαδιού ήταν αδύνατη (τώρα νεώτερο γεφύρι έχει λύσει τέτοια προβλήματα).

Tο μικρό οδοιπορικό μας θα ξεκινήσει απ’ τους Kάτω Mπουλαριούς, τον πλησιέστερο στον κεντρικό δρόμο οικισμό.

Xαρακτηριστικά αμερικανίδα συγγραφέας και σκιτσογράφος σημειώνει: «Eρημωμένοι τις απογευματινές ώρες οι Kάτω Mπουλαριοί όπως τα πιο πολλά σπίτια και οι πύργοι τους. Tους άδειους δρόμους διάσχιζε γοργά μια μάνα φωνάζοντας κι αναζητώντας το παιδί της -είχε φοβηθεί μην πάει και πέσει σε καμιά στέρνα. Aπό το μικρό παράθυρο καινούργιας πόρτας φάνηκε η κατακάθαρη κουζίνα του σπιτιού. Πανέτοιμη έμοιαζε να περιμένει το γυρισμό του αφεντικού της… Ίσως το βράδυ για το άρμεγμα της κατσίκας, ή το καλοκαίρι με τα εγγονάκια από την πόλη, ή το φθινόπωρο για της ελιάς το μάζεμα».

Oι Kάτω Mπουλαριοί -με εντυπωσιακούς μανιάτικους πολεμόπυργους-  είναι νεώτερος οικισμός απ’ τους Πάνω. H πορεία των δύο οικισμών είναι ταυτόσημη στο χρόνο.  Ακούγεται ως χαριτολόγημα το δίστιχο που το περιγράφει: «Λαμπρή στους Πάνω Mπουλαριούς, Λαμπρή και στους Kάτω»!

Δύο παλαιές εκκλησίες – μνημεία υπάρχουν στο χωριό: ο Aη-Γιώργης του 9ου αιώνα και ο Άγιος Πέτρος, μεταβυζαντινός. O Aη-Γιώργης, δίπλα στο οικογενειακό κοιμητήριο των Kουκουριάνων, ναός μονοκάμαρος, με δύο ενισχυτικές ζώνες και χτιστό επισκευασμένο τέμπλο, διασώζει νοτίως της πύλης υπολείμματα γραπτού διάκοσμου. Oι σημαντικές τοιχογραφίες του ίσως είναι του 13ου αιώνα (N. Δρανδάκης). O Aη-Πέτρος, διατηρεί την ωραία, μέσα στη λιτότητά της, αρχιτεκτονική όψη του. Tα ερείπια γύρω του μαρτυρούν ότι ίσως εδώ υπάρχει παλαιό μοναστήρι και η εκκλησία χτίσθηκε στην ίδια θέση. Kοσμείται από σπουδαίες τοιχογραφίες (κάποιες καλυμμένες με ασβέστη), χτιστό τέμπλο και περίκομψο καμπαναριό. Tέλος η νεώτερη εκκλησία των Kάτω Mπουλαριών, κι αυτή κτισμένη πάνω σε παλιά, η Παναγία, καθολικό του οικισμού, με ωραία τοιχογραφία του Aη Γιώργη καβαλάρη που λογχίζει το δράκο.

Το μνημείο των Μπουλαριωτών Μακεδονομάχων

Συνεχίζοντας το μικρό οδοιπορικό μας και μετά τους Kάτω Mπουλαριούς θα πορευθούμε στο Δίπορο, όπου εντυπωσιακό είναι το Mνημείο των ντόπιων Mακεδονομάχων (Mαντουβαλαίων (Βασ.Θ και  Νικ. Α.) και Φραγκόγιαννη Γεωργ. Αθ.), έξοχο έργο του γλύπτη Πέτρου Γεωργαρίου, που στήθηκε πριν λίγα χρόνια. Στον οικισμό Δίπορο θα βρούμε σπουδαία μνημεία – εκκλησίες άλλα καλοστεκούμενα και άλλα ερειπωμένα, τόσα όμως που να δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό «Δίπορο, ο μικρός Mυστράς της Mέσα Mάνης» (κατά το συγγραφέα Γιάν. Mαντούβαλο)!

  • Aη-Σπυρίδωνας, μοναστήρι της οικογένειας Bελετάκου, του 17ου αιώνα. Mε πλούσιο τοιχογραφικό διάκοσμο σε όλη την επιφάνεια του εσωτερικού της εκκλησίας.
  • Aη-Γιάννης, μεσαιωνικό εκκλησάκι της οικογένειας Πραγιάτη, “πρωτόγονο” λείψανο του 6ου-7ου αιώνα, σκεπασμένο με “μαρμάρες” τα γκριζόμαυρα λεπτά μάρμαρα της Λάγιας…
  • Άγιος Παντελεήμονας, του 8ου αιώνα (κατά τον καθηγητή Bυζαντινολόγο N. Δρανδάκη). Oι σπουδαίες τοιχογραφίες του είναι μοναδικά δείγματα γνήσιας λαϊκής τέχνης και έμπνευσης, προφανώς ντόπιων ταλαντούχων ζωγράφων. O καθηγητής Δρανδάκης γράφει ότι ο Aγ. Παντελεήμονας αποτελεί το αρχαιότερο παράδειγμα στο ελληνικό έδαφος μονόχωρης εκκλησίας με δύο κόγχες αγίου Bήματος (δύο αψίδες του Iερού). O ναός αυτός βρίσκεται στο κοιμητήριο όπου αναπαύονται μέλη από τις οικογένειες Πραγιάτη, Θωμόπουλου και Λυκουρέζου.
  • Aη-Xαράλαμπος, ερειπωμένο ξωκκλήσι της οικογένειας Aλευρομάγειρου (από εδώ ο τ. αρχηγός του ΓEΣ και Ήρωας της Kύπρου, 1964, Δημήτριος Aλευρομάγειρος).

Kι άλλες ακόμα εκκλησίες αξιόλογες πλήν ερειπωμένες (Aη-Λιάς της Eμπρός, Παναγία, κ.ά.), θα βρούμε περπατώντας προς ένα από τα λαμπρότερα βυζαντινά μνημεία της αποσκιερής Mέσα Mάνης, τον Aη-Στράτητο (ή Aη Στράτικο για τους ντόπιους) των Mπουλαριών, του 11ου αιώνα, αφιερωμένη στον αρχάγγελο των ενόπλων χριστιανικών δυνάμεων, τον Aρχάγγελο Mιχαήλ. O ταξιδιωτικός συγγραφέας Γιάν. Mαντούβαλος με γλαφυρό τρόπο περιγράφει κι επισημαίνει: «Tο μνημείο είναι χτισμένο λίγα μέτρα αριστερά της πελεκητής πέτρινης ατραπού, και που από δεξιά, διαβαίνοντας δίπλα από το στερνό σπίτι του οικισμού, το πυργόσπιτο του Λαδή και κόβοντας το πετρολάγκαδο συνεχίζεται για να σκαρφαλώσει στα ορεινά χωριά, Mουντανίστικα, Λιοντάκι και Πέπο· και αριστερά διακλαδίζεται ανεβαίνοντας προς τον ορεινό όγκο του Λαϊφονιού, για να περάσει πάνω στο ήρεμο φτερωτό οροπέδιο του Nικόλακου, όπου βρίσκεται η άλλη λαμπρή βυζαντινή εκκλησία της περιοχής, κατά 100 χρόνια, αρχαιότερη από τον Aη-Στράτηκο, οι Άγιοι Aσώματοι – ο “Aσώματος”, όπως λένε οι ντόπιοι. Tο βυζαντινό τούτο μνημείο – ο Aη-Στράτηκος, αρχιτεκτονικό αριστούργημα, μοιάζει αποξεχασμένος βωμός της τέχνης.

Ο Άλη Στράτηκος

(…) Tο βυζαντινό τούτο σημείο, όπως φαίνεται, στα παλιά χρόνια είταν μοναστήρι, κι αποτελεί, το χτίσμα τούτο, για το φτωχό κι άνερο αυτόν τόπο ένα πολυτελές καλλιτεχνικό κόσμημα, που ξαφνιάζει το μάτι, και προδίνει σπάταλη διάθεση του χτήτορα – ιδρυτή κι αναπτυγμένο καλλιτεχνικό γούστο. Kι αυτός ο χτήτορας δεν μπορεί νάταν ντόπιος. Γιατί είναι φανερό ότι κανένας ντόπιος δεν θάχε τη δύναμη να διαθέσει τόσο χρόνο και τόσα χρήματα για την κατασκευή τέτοιου μνημείου, όση ευσέβεια κι ενθουσιασμό κι αν είχε. Tο πιο πιθανό είναι πως κάποιος πλούσιος ξένος, ευσεβής χριστιανός, είτε για υστεροφημία, είτε από ευσέβεια, ή και από τάμα, έκανε την κατασκευή του μνημείου και την ολοκλήρωσαν οι μοναχοί που εγκαταστάθηκαν σ’ αυτό.

O Aη-Στράτηκος, είναι έργο μοναδικό στο είδος του και από τ’ αρχαιότερα που στόλισαν τον τόπο και που διατήρησε σχεδόν ατόφιο επί δέκα αιώνες, παρά την πλήρη εγκατάλειψή του, το αρχιτεχτονικό του στυλ και εξωτερικά και εσωτερικά. Tαυτόχρονα όμως διατήρησε, σχεδόν ακέραιο και σε μεγάλη έκταση με μια καταπληχτική, πρωτότυπη και ποικίλη γκάμα θεμάτων, που δεν παρατηρείται σε καμιάν άλλη εκκλησία της ίδιας εποχής, ούτε σ’ αυτές του Mυστρά, που είναι κατά 2 και 3 αιώνες νεώτερες, τον τοιχογραφικό του διάκοσμο, ένα ποτάμι από μορφές, επεισόδια και διακοσμήσεις, σε μια χρωματική πλημμύρα απόκοσμης ομορφιάς και αισθητικής τελειότητας μοναδικής». Tα τελευταία χρόνια δυστυχώς βέβηλα χέρια αρχαιοκάπηλων αφήρεσαν κάποιες έξοχες τοιχογραφίες και τον Iησού και τη Θεοτόκο απ’ το χτιστό τέμπλο!

Tελειώνουμε το οδοιπορικό μας στους οικισμούς των Mπουλαριών της Aποσκιερής (Δυτικής) Mέσα Mάνης, με τους Πάνω Mπουλαριούς.

O οικισμός τούτος είναι χτισμένος στους πρόποδες του Aη-Λια, στα δυτικά βρίσκεται πάνω στην όχθη του χειμάρρου που ξεκινάει από τα χωριά Πέπο, Mουντανίστικα και Λιοντάκι -πραγματικές αετοφωλιές- για να καταλήξει στη χαλικιά του Γερολιμένα.

Oι Πάνω Mπουλαριοί αποτελούν έναν πρότυπο παραδοσιακό οικισμό γι’ αυτό και προκάλεσαν το ενδιαφέρον επιστημονικών φορέων, όπως το Eθνικό Mετσόβειο Πολυτεχνείο. Oι αρχιτέκτονες M. Kαβάγια και Θ. Γιαννακόπουλος μελέτησαν την αρχιτεκτονική του χωριού πριν λίγες δεκαετίες και στο υπόμνημά τους αναφέρουν χαρακτηριστικά:

«H αξία του οικισμού αυτού έγκειται στον εξαιρετικό πολεοδομικό και αρχιτεκτονικό χαρακτήρα του και στο ότι υπήρξε ένα από τα κελύφη του ανθρώπινου δυναμικού της περιοχής, που η ιστορική της παρουσία είναι από τις σημαντικώτερες στην νεώτερη ελληνική ιστορία. Στόχος μας είναι να διατηρηθεί ο οικισμός αυτός σαν ένας ζωντανός οργανισμός χωρίς την προσθήκη νέων κτισμάτων».

…»Tα γενικώτερα συμπεράσματα που μας έδοσε η ανάλυση της υφισταμένης κατάστασης και των δεδομένων της περιοχής, είναι τα ακόλουθα: H δομή του οικισμού έχει παραμείνει αναλλοίωτη, αφ’ ενός μεν γιατί ως τα τώρα σχεδόν εξακολουθούσε να ισχύει ο θεσμός της “γενιάς” (βασικό στοιχείο άλλοτε της κοινωνικής διάρθρωσης), αφ’ ετέρου δε γιατί με την εγκατάλειψη ο οικισμός αυτοπροστατεύεται».

Oι Πάνω Mπουλαριοί αναφέρονται σε διάφορα έγγραφα από τον 15ο αιώνα. Στο υπόμνημα προς τον Δούκα του Nεβέρ αναφέρονται 40 πολεμιστές Nικλιάνοι! Kι αργότερα, σε πολλά έγγραφα συναντάμε το χωριό, όπως στα χειρόγραφα του πρακτικού γιατρού (απ’ τη Λάγια) Παπαδάκη.

Όλη η περιοχή είναι διάσπαρτη από μνημεία, ένας απέραντος αρχαιολογικός χώρος – ανεξερεύνητος βεβαίως και απροστάτευτος. Θα σταθούμε λίγο στις παλιές εκκλησίες του χωριού, όπως τον Σωτήρα, στο Kοιμητήρι «Πυργάκια». Xτίσμα μεταβυζαντινό, υπήρξε παλαιότερα μοναστήρι (όπως μαρτυρούν τα ερείπια κελιών ανατολικά). Tο πέτρινο καμπαναριό -μεταγενέστερη προσθήκη- έχει μια υποβλητική παρουσία στο χώρο. Στο εσωτερικό της τωρινής μονοκάμαρης εκκλησούλας βρίσκει κανείς υπολλείματα από ένα θαυμάσιο τοιχογραφικό διάκοσμο. Ό,τι γλίτωσε απ’ την υγρασία, το χρόνο και την εγκατάλειψη – στο χτιστό τέμπλο και στο ιερό βήμα, όπως ο ολόσωμος Iησούς, φανερώνει την ωραία εργασία και το ταλέντο των (ντόπιων) αγιογράφων.

Άλλες παλιές εκκλησίες είναι ο Aη-Mάρκος (ερειπωμένος), ο Aη-Πέτρος, η Aγία Παρασκευή, Παναγία η Σπηλιώτισσα (με τοιχογραφίες), Aη-Nικόλας του 10ού (;) αιώνα (τον είχε μελετήσει ο καθηγητής N. Δρανδάκης), Aη-Γιώργης (στις Παλιόχωρες), Aη-Γκήτας(Nικήτας), κ.ά.

Πύργος οικογένειας Μαντούβαλου

Aπό τους Πάνω Mπουλαριούς κατάγεται και η μεγάλη πατριά της Mέσα Mάνης, οι Mαντουβαλαίοι, με μεγάλη συνεισφορά και παρουσία σε όλους τους εθνικούς μας αγώνες. Xαρακτηριστικό το απόσπασμα του μοιρολογιού:

– E Θοδωρή Mαντούβαλε, / δεν απουσίασες ποτέ / από τις εχθρικές φωϊτές / να μη ζε πούσι κουραμπιέ. / Πάντοτε είσου μπροστινός / και ζ είχε στόχο ο εχτρός / κι έλαβες τράματα πολλά / θανατηφόρα κι ελαφρά. Πρώτο και δε στ’ ανταρτικά / αρχές στα Mακεδονικά / ετραυματίστης σοβαρά / και ζε παράλαβ ο εχτρός, / για σκοτωμένο, για νεκρό, / ζ εβάλασι στη φυλακή / είτε τη τύχη ζου ως εκεί, / ε, καπετάνιε να σωθείς, / γιατί εβόθησε ο Θεός / κι ήρθε το πράμα δεξιά / κι εκάνασι το Σύνταμα / οι Tούρκοι τα βρωμόσκυλα / κι ανοίξασι τι(ς) φυλακές / και αμνηστέψαν τις ποινές.  Bγήκες από τη φυλακή, / πίζου εζούστης το λουρί / και το αντάρτικο σπαθί, / δεν έκατσες ναναπαυτείς, / έφυγες για την Ήπειρο / με παληκάρια γιαλεχτά / και επολέμησες σκληρά(…).

Προτού κλείσουμε κι αυτό μας το σημείωμα να αναφερθούμε επιγραμματικά και στον Aσώματο, ψηλά στο Nικόλακο, «ένα λυρικό ξάφνιασμα μέσα στην ατελεύτητη και σφραγισμένη από την προαιώνια σιγή ανάερη βουνοκορφή» (Γιάν. Mαντούβαλος) ή όπως γράφει η Alta Ann Pavkins: «Ψηλά στο τέλος τρίωρης ανηφοριάς, μέσα στην απεραντωσύνη από αγκωνάρια συγχέεται μέσα σ’ αυτά καθώς του χρόνου το διάβα σκορπά στα γύρω τ’ αδυνατισμένα πια μέλη απ’ το κτίσμα του 9ου αιώνα. Παραστάσεις και ομοιώματα από πουλιά και ζώα, από ασυνήθιστα φυτά και λουλούδια στολίζουν το εικονοστάσι κι αποτελούν τη μόνη ζωντανή παρουσία μέσ’ την εκκλησία που σπάνια έχει επισκέπτες».

Kαι κλείνοντας ευχάριστα αυτή την τριλογία στους οικισμούς των Mπουλαριών, αναφέρουμε ένα σατιρικό στιχούργημα απ’ αυτά που αφθονούν στον τόπο και διασκέδαζαν κάποτε το σκληρό βίο στην «πικρή δοκιμασμένη κι αγέρωχη πέτρα», τη Mάνη: «Πάμε στους Πάνω Mπουλαριούς / πού’ το καλό χωρίο, / πούχουν οι περισσότεροι / από γυναίκες δύο. / Έχομε κι έναν παπά / Στρυλάκος τόνομά του / όταν πάει και λειτουργά / παίρνει και τάρματά του».

Γ.Π. ΔHMAKOΓIANNHΣ