Αρχική Σελίδα

ΑΠΟ ΜΗΝΑ ΣΕ ΜΗΝΑ
  • ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2025
    Η Λίντα Καπετανέα αποχώρησε από την καλλιτεχνική διεύθυνση του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτα Πρόσφατα, η Λίντα Καπετανέα, συμπατριώτισσά μας με οικογενειακή καταγωγή από τη Σαϊδόνα,        έκανε γνωστό μέσα από μια ανάρτηση στο Facebook ότι αποχωρεί από … Συνέχεια ανάγνωσης ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2025
  • ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
    Με ιδιαίτερη επιτυχία η 19η Γιορτή Κάστανου στην Άρνα (25-28 Οκτωβρίου)  Ιδιαίτερα πετυχημένη υπήρξε η φετινή -19η – τετραήμερη γιορτή κάστανου στην Άρνα. Με τη βοήθεια του καλού καιρού επισκέπτες από γειτονικές αλλά και μακρινότερες περιοχές … Συνέχεια ανάγνωσης ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
  • ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2024
    Δυο φωτιές σχεδόν ταυτόχρονα κοντά στον Γερολιμένα Δύο εστίες πυρκαγιάς εκδηλώθηκαν, με διαφορά ελάχιστης ώρας, πριν τις 9 το βράδυ της Δευτέρας (30/9) σε περιοχές του Δήμου Ανατολικής Μάνης. Η πρώτη φωτιά ξέσπασε κοντά στον Γερολιμένα … Συνέχεια ανάγνωσης ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2024
  • ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2024
    ¨Εφυγε από τη ζωή ο συμπατριώτης μας δημοσιογράφος Παύλος Γερακάρης Στις 4 Σεπτεμβρίου έφυγε από τη ζωή ο Παύλος Γερακάρη σε ηλικία 75 ετών. Γεννήθηκε το 1949 και μεγάλωσε στον Κορυδαλλό, όπου είχε την προηγούμενη χρονιά … Συνέχεια ανάγνωσης ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2024
  • ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2024
    Τα πανηγύρια των χωριών και η μετάλλαξή τους.                                Τα πανηγύρια από αιώνες αποτελούσαν συναντήσεις με υπόβαθρο θρησκευτικές γιορτές και συγκεντρώσεις πιστών κατά τα εορτολόγιά τους. Μ` αυτή την αφετηρία για τις συγκεντρώσεις, οι εκδηλώσεις έπαιρναν … Συνέχεια ανάγνωσης ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2024
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
  • Η ΑΥΛΗ ΤΗΣ ΓΙΩΡΓΙΤΣΑΣ (Yiorgitsa`s Backyard, Café and Cultural Event), Σταυρούλας Σπυρέα, στην Καρδαμύλη.

    Η Βούλα Σπυρέα είναι μια χαρακτηριστική γνωστή – άγνωστη στην Καρδαμύλη. Άνθρωπος χαμηλών τόνων που φροντίζει πέραν της καθημερινότητας και για την πολιτιστική παιδεία των ανθρώπων της περιοχής μας. Έτσι, πριν δύο χρόνια, αποφάσισε συνδυάζοντας το τερπνό με το ωφέλιμο να δημιουργήσει ένα  στέκι φιλόξενης παραμονής και καλλιτεχνικής δημιουργίας, την ¨αυλή της Γιωργίτσας¨. Στην ¨αυλή της Γιωργίτσας¨ πίνεις τον καφέ σου ή το ποτό σου ή γεύεσαι γευστικότατο φαγητό, (μαγειρευτό ή της ώρας, σ` ένα ρομαντικό περιβάλλον με παραδοσιακή διακόσμηση, και παρακολουθείς παράλληλα πολλές και ενδιαφέρουσες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Φιλοξενούνται δράσεις για το παιδί (κουκλοθέατρο και άλλες), βραδιές κινηματογράφου, εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας, παρουσιάσεις βιβλίων, μουσικές βραδιές με καταξιωμένους καλλιτέχνες παραδοσιακής, σύγχρονης και ξένης μουσικής, ανταλλαγές βιβλίων  ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας. Στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων περιλαμβάνονται επίσης μαθήματα χορού και μαγειρικής.

    Τα κατάστημα βρίσκεται στην Παλιά Καρδαμύλη, λίγο ψηλότερα από τον κεντρικό, επαρχιακό, δρόμο και λειτουργεί κατά την περίοδο των εορτών από Τετάρτη έως Κυριακή, για δε τον υπόλοιπο χρόνο μέχρι το καλοκαίρι κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή.

    Αντώνης Ρουμανέας

ΒΙΒΛΙΑ ΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΜΑΝΙΑΤΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ
Η ΜΑΝΗ ΣΕ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ ΒΙΒΛΙΑ - ΕΞΩΦΥΛΛΟ[1047]
EXOF NEW.
odigos-touristikwn-ependysewn-exantlimeno
003
007
010
013
PlayPause
MAIN ARTICLE IN ENGLISH
  • KALAMATA AIRPORT AND THE CENTRAL AXIS ROAD ARE STRONG CONTRIBUTORS TO THE ECONOMY OF MANI

    The news that the privatisation tender for Kalamata Airport, which includes its comprehensive restructuring by the awarded consortium, is finally nearing completion, is a significant development for Mani and its residents. This event, expected to attract a significantly higher number of visitors to the larger area, adds to the already observed increase in tourist activity brought about by the completion, some years ago, of the motorway that safely and swiftly connected the capital Athens to Kalamata and Sparta. The economic impact of these major investments on the region could be continuous and upward, as long as we learn to cooperate and promote the fair claims of our land in a coordinated manner.

    Gone are the days when the significant number of Mani residents allowed critical issues of the region to be promoted to central government and addressed effectively. The population decline due to internal and external migration as well as the low birth rates, has significantly reduced the political leverage that could be exerted through the region’s once-strong electoral influence. Also nearly extinct are the patriotic politicians of earlier times, who seized every opportunity to advance public projects in our area.

    The only way left to take advantage of the positive prospects created by favourable circumstances in the broader geographical area is through collaboration among our local regions, with coordinated efforts led by local government representatives. The historical alliances documented in the past, often reenacted during local anniversary events, are not merely fleeting spectacles or photographic records of individuals. They represent life paths and timeless lessons of effective actions. It would be wise for our representatives to keep these lessons in mind and take them into account when making decisions.

    Those who have followed the long-term developments concerning Mani’s progress have noted the prolonged stagnation of critical public works related to the region’s main road axis. Their completion would significantly reduce travel time to the area for users of the motorway and airport. Specifically, two major public works were commissioned: in 1996, the study for bypassing the section Kampos-Stavropigio of the Kalamata-Kardamyli-Areopoli provincial road, and in 2006, the study for the Sparta-Gytheio national road. Nearly 30 years have passed since the first project and 20 years since the second, but minimal progress has been made! Although the responsible authorities are the Peloponnese Region (Περιφέρεια Πελοποννήσου) for the first project and the Ministry of Infrastructure (Υπουργείο Υποδομών) for the second, there are also responsibilities of the local government for tolerating their prolonged stagnation. It appears that it has not been fully understood that the local government, beyond its exclusive responsibilities related to current management issues, has a say and rights regarding significant matters that impact the region’s economy and its residents. While it may not have the budget to fund these projects, it has the capacity to apply pressure on those with actual jurisdiction. Advocacy by its representatives to relevant authorities, publicising the necessity of these projects through the media, and mobilising residents, especially during sensitive electoral periods, are powerful tools with proven effectiveness. However, this requires the local government and its representatives to demonstrate the willingness to organise, coordinate, and direct these actions – something which unfortunately has not been seen in recent years…

    Now, with the upgrade of Kalamata Airport set to boost tourism in the Peloponnese through increased flights and organised travel packages, the urgency of improving travel time from the airport to Mani’s tourist destinations becomes imperative. Equally critical is the need for the local government, professional bodies, and cultural organisations to intervene with the relevant authorities to “unblock” the aforementioned road projects. This would ensure that the flow of visitors to Mani benefits the tourism sector and the region as a whole. Specifically, the small bypass project for Kampos-Stavropigio is at an advanced planning stage, requiring only the preparation of the route’s land registry and funding for its tendering. Additionally, the studies for the Kardamyli and Agios Nikon bypasses, as well as the section from the intersection to Monemvasia until Gytheio of the Sparta-Gytheio national road, need to be completed through strong interventions with the authorities, so that funding can subsequently be pursued.

    We hope that our recommendations will contribute to the necessary activation of local government and other collective bodies in our region.

    THE EDITORIAL BOARD