Όλα τα άρθρα του/της admin

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΦΥΛΛΟΥ 284 – ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ:

• Ο Παναγιώτης Γιατράκος ως Στρατιωτικός Διοικητής Λακωνίας κατά την Εθνεγερσία του 1821 ΙV)…………………………………………..σελ. 2

ΘΕΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ:

• Τι χρειάζεται η Στούπα: Αθλητικό ή Βρεφονηπιακό Κέντρο;. ……………………….σελ. 3

• Βιβλιοπαρουσίαση: ΜΑΝΗ: Διαχρονική εξέλιξη μεγάλων περιοχών της…………………σελ. 12

ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ: • Κώστα Πασαγιάννη: Θαλασσινές γραφές (Β΄) ..σελ. 4

ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ • Η ιστορική μνήμη ως έναυσμα βαθύτερης διείσδυσης στα γεγονότα………………………….σελ. 5

ΤΑ ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ: • Αποκατάσταση βλαβών των Επαρχιακών Οδών Γύθειο Αρεόπολη και Γύθειο – Σκάλα…σελ. 6

• Προκήρυξη για υποβολή προτάσεων για το έργο “Αναβάθμιση Οικιστικού Περιβάλλοντος Δήμου Δυτικής Μάνης”………σελ. 6

• Διεθνής διάκριση για το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης………………………….σελ. 6

ΘΕΜΑΤΑ:

• 40ο Σπάρταθλον 2022……………………………….σελ. 7

• Η Μέσα Μάνη στη ροή του χρόνου από την αρχαιότητα μέχρι τις ημέρες μας (VIΙ)….σελ. 10

• Ανησυχίες μέσου πολίτη για τις πολιτικές εξελίξεις του 2023……………………………………σελ. 12

KEY FEATURES IN ENGLISH………………….on page 8

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΜΑΝΗ

• Καφε-Ψητοπωλείο “Το Προεδρικόν” Αντωνίας Ι. Μπονάρου στον Άγιο Νικόλαο…..σελ. 8

ΜΙΚΡΑ, ΤΟΠΙΚΑ, ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ…………..σελ. 9

ΠΕΝΘΗ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ …………………………..σελ. 11, 12

ΕΠΙΣΤΟΛΗ………………………………………………….σελ. 11

ΚΑΦΕ – ΨΗΤΟΠΩΛΕΙΟ «ΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟΝ» ΑΝΤΩΝΙΑΣ Ι. ΜΠΟΝΑΡΟΥ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΝΙΚΟΛΑΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΝΗΣ

Πριν από λίγο καιρό βρεθήκαμε στον Άγιο Νικόλαο Δυτικής Μάνης. Καιρό είχε να μας πάει ο δρόμος μας στο «Προεδρικόν». Παλιά ταβέρνα με κλασικές γεύσεις. Το μαγαζί έχει ανακαινισθεί. Οι ιδιοκτήτες έχουν κάνει καλή προσπάθεια. Γεύσεις νόστιμες και εξαιρετικές, κρασί έξοχο και ευκολόπιοτο.

Είναι γνωστό πως κάθε μαγείρισσα έχει τα δικά της μυστικά, αυτά που κάνουν το φαγητό της προσωπικό και μοναδικό. Κάποια μυστικά περνάνε «κληρονομικώ δικαιώματι» από τη γιαγιά ή τη μητέρα, άλλα πιο σπάνια από βιβλία και περιοδικά μαγειρικής και άλλα προκύπτουν μέσα από τη μακρά πείρα και τους πειραματισμούς που χαρακτηρίζουν ένα ανήσυχο γαστρονομικό πνεύμα. Ένα τέτοιο πνεύμα διαθέτει η κυρά Αντωνία. Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της δουλειάς της είναι η δημιουργία και αποδέκτης αυτής ο άνθρωπος. Η ελληνική παραδοσιακή μανιάτικη κουζίνα την εμπνέει.

Το μαγαζί ανοίγει από τις πέντε το απόγευμα μέχρι αργά τη νύχτα. Καλό κρέας, χοιρινό και κοτόπουλο, κεμπάπ, λουκάνικο χωριάτικο, ονειρεμένα πανσετάκια, ποικιλία από σαλάτες και τυριά συμπληρώνουν τον κατάλογο των φαγητών, πίτσες ζηλευτές, όλα σερβιρισμένα με μανιάτικο ελαιόλαδο.

Το κατάστημα λειτουργεί όλες τις ημέρες της εβδομάδας εκτός από Δευτέρα που παραμένει κλειστό. Πρόκειται για οικογενειακή επιχείρηση με σέρβις πολύ φιλικό, ευγενικό, άμεσο, ανθρώπινο σα να σε περιποιούνται σε ένα φιλικό σπίτι.

Αντώνης Ρουμανέας

ΑΠΟ ΜΗΝΑ ΣΕ ΜΗΝΑ Νοεμβριος 2022

Αδελφοποίηση Λόουελ  ΗΠΑ – Καλαμάτας. Η επίσκεψη αποστολής από το Λόουελ στην Καλαμάτα

Στις 23 Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκε με κάθε επισημότητα στο Πνευματικό Κέντρο της Καλαμάτας η τελετή αδελφοποίηση της Καλαμάτας με την πόλη του Λόουελ της πολιτείας Μασαχουσέτης των ΗΠΑ. Η αμερικανική αντιπροσωπεία που βρέθηκε στην Καλαμάτα αποτελούνταν από το δήμαρχο του Λόουελ Sokhary Chau, τον πρώην δήμαρχο William “Bill” Samaras, τον πολιτειακό γερουσιαστή των ΗΠΑ Edward Kennedy, την κοσμήτορα του Κολλεγίου Middlesex Dr. Judy Hogan, την αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Μασαχουσέτης Λόουελ Arlen Parquette, τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ελληνοαμερικανικών Σωματείων Νέας Αγγλίας Βασίλειο Καυκά και το μέλος της επιτροπής αδελφοποίησης της Ομοσπονδίας Ελληνοαμερικανικών Σωματείων Νέας Αγγλίας, Δημήτριο Ματθαίο.

Το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου έγινε περιήγηση των επισκεπτών στην Κεντρική Αγορά Καλαμάτας και “γνωριμία” με τοπικά προϊόντα, ενώ ακολούθησε επίσκεψη εργασίας στο Επιμελητήριο Μεσσηνίας. Κατά τη συνάντηση υπήρξε συζήτηση για την επιχειρηματικότητα και τον τουρισμό, όπως και για την πιθανότητα απευθείας σύνδεσης αεροπορικώς της Βοστώνης με την Καλαμάτα. Αυτό που επισήμαναν και οι δύο πλευρές είναι ότι θα πρέπει να υπάρξει και νέα συνάντηση, ώστε να συζητηθούν με λεπτομέρειες τόσο τα θέματα τουρισμού όσο και αυτά της επιχειρηματικότητας, με έμφαση στην προώθηση ελληνικών προϊόντων στην αμερικάνικη αγορά. Προηγήθηκε πρόγραμμα επισκέψεων στους αρχαιολογικούς χώρους της Αρχαίας Θουρίας και της Αρχαίας Μεσσήνης.

Η αποστολή του Λόουελ αναχώρησε από την Καλαμάτα στις 26 Σεπτεμβρίου.

Τελετή ονοματοδοσίας και ένταξη της τορπιλακάτου ΥΠΟΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΒΛΑΧΆΚΟΣ” Ρ-79 στο Πολεμικό  Ναυτικό.

Την Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2022 πραγματοποιήθηκε παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη τελετή ονοματοδοσίας και ένταξης στο Πολεμικό Ναυτικό του νέας τορπιλακάτου “ΥΠΟΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΒΛΑΧΆΚΟΣ”, που πραγματοποιήθηκε στη Διοίκηση Ταχέων Σκαφών, προς τιμή του πεσόντα εν ώρα υπηρεσίας συγκυβερνήτη του ελικοπτέρου P-21, κατά την Ελληνοτουρκική κρίση στις βραχονησίδες ΊΜΙΑ στις 31 Ιανουαρίου του 1996, του συμπολίτη μας, με καταγωγή από τη Λάγια, Παναγιώτη Βλαχάκου.

Στο δημοσιογράφο Αλέξη Παπαχελά απονεμήθηκε την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου το ετήσιο βραβείο Φωτέα

Το βραβείο Δοκιμίου Ελευθέρου Στοχασμού στη μνήμη του συμπατριώτη μας Νομάρχη Μεσσηνίας Παναγιώτη Φωτέα για το 2021, απονεμήθηκε στον γνωστό δημοσιογράφο Αλέξη Παπαχελά για το βιβλίο του “Ενα σκοτεινό δωμάτιο 1967 – 1974”.

Η απονομή έγινε από τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παναγιώτη Νίκα και τον υφυπουργό Παιδείας Άγγελο Συρίγο, σε εκδήλωση που έλαβε χώρα στη συνεδριακή αίθουσα “Επτάνησα” του ξενοδοχείου Filoxenia, στην Καλαμάτα, το απόγευμα της Παρασκευής 7 Οκτωβρίου. Ακολούθησε η παρουσίαση του πιο πάνω βιβλίου, από τον ίδιο τον συγγραφέα και τον υφυπουργό Παιδείας.

Εγκαινιάστηκαν ως τμήμα του Μετρό της Αθήνας τρεις νέοι σταθμοί με πρώτα τα Μανιάτικα στην ομώνυμη συνοικία του Πειραιά.

Παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη εγκαινιάστηκαν στις 10 Οκτωβρίου οι τρείς νέοι σταθμοί του Μετρό στον Πειραιά, «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο». Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν στο σταθμό «Δημοτικό Θέατρο» και από τις 2 το μεσημέρι οι τρεις σταθμοί τέθηκαν σε εμπορική λειτουργία για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.

Πρόκειται για ένα πολυαναμενόμενο έργο σταθερής τροχιάς, που ύστερα από αρκετή καθυστέρηση, αναμένεται να αλλάξει την εικόνα της πόλης, δίνοντας ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Πειραιά. Εντυπώσεις και ποικίλα σχόλια προκάλεσε πάντως το γεγονός ότι στον σταθμό «Μανιάτικα» χρησιμοποιήθηκε ευρέως το κίτρινο χρώμα.

Αρχικά ο πρώτος σταθμός ονομαζόταν Ταμπούρια, αλλά με ομόθυμη δραστηριοποίηση των Μανιατών του Πειραιά μετονομάστηκε σε Μανιάτικα, για να θυμίζει τη συνοίκηση της περιοχής από τους Μανιάτες που έρχονταν για πολλές δεκαετίες στον Πειραιά μέσω βενζινοκάικων και άλλων πλοίων που είχαν δρομολογηθεί για τη σύνδεση της Νότιας Πελοποννήσου με την Αττική, σε περιόδους που η χερσαίες μεταφορές ήταν αδύνατες ή γίνονταν με δυσκολία και καθυστερήσεις. Οι περισσότεροι από αυτούς τους μετανάστες από τη Μάνη συγκεντρώθηκαν και κατασκεύασαν μικρά σπιτάκια με μανιάτικο χρώμα στους λόφους βόρεια του λιμανιού, δημιουργώντας τη συνοικία Μανιάτικα.

Στον περιβάλλοντα χώρο έξω από τον σταθμό Μανιάτικα επανατοποθετήθηκε το άγαλμα της ηρωίδας Μανιάτισσας. Ο συγκεκριμένος σταθμός του μετρό βρίσκεται σε ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη περιοχή και σε απόσταση βολής από το Κερατσίνι και μάλιστα είναι ένας από τους δύο σταθμούς μετρό, μαζί με αυτόν της Κατεχάκη, που έχει μια μόνο είσοδο/έξοδο για το κοινό, γεγονός που δημιουργεί μεγάλη οπτικότητα στο άγαλμα και κατά συνέπεια συνειρμικότητα με τη Μάνη και τις ηρωίδες γυναίκες της.

Διαγωνισμός για το υδατοδρόμιο στο λιμάνι Καλαμάτας στις 3 Νοεμβρίου 2022

Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Καλαμάτας προκήρυξε δημόσιο φανερό πλειοδοτικό διαγωνισμό για την παραχώρηση, σε ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις, της χρήσης χερσαίου χώρου του χωροθετημένου υδατοδρομίου στο λιμάνι της Καλαμάτας, στην δυτική προκυμαία του. O χώρος θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για την κατασκευή και λήψη άδειας λειτουργίας του παραπάνω υδατοδρομίου. Ο διαγωνισμός θα γίνει στις 3 Νοεμβρίου. Το ελάχιστο του ανταλλάγματος χρήσης χερσαίου χώρου λιμένα ορίζεται στο ποσό των 500 ευρώ μηνιαίως.

Είναι ένα ακόμα βήμα προόδου των σχετικών, για τη λειτουργία υδατοδρομίου στην Καλαμάτα, διαδικασιών.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Ν. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ

Στις 26 Σεπτεμβρίου έφυγε από τη ζωή ο Παναγιώτης Νικολάου Γεννηματάς, επίτιμος Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Ο Παναγιώτης Γεννηματάς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1949, από πατέρα που καταγόταν από τις Θαλάμες της Δυτικής Μάνης. Φοίτησε στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο της Ραλλείου Σχολής του Πειραιά. Στη συνέχεια, σπούδασε Νομικά (1967-73), Κλασική Φιλολογία (1968-72) και Πολιτική Έπιστήμη (1973-77) στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και εν συνεχεία Πολιτική Κοινωνιολογία, Διεθνείς Σχέσεις και Μουσικολογία στα Πανεπιστήμια του Μονάχου και του Freiburg στη Γερμανία (1976-1979).

Τον Ιούλιο του 1974 υπήρξε μεταξύ των 40 ιδρυτικών στελεχών του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας. Το 1980-81 χρημάτισε Ειδικός Σύμβουλος του πρωθυπουργού Γεωργίου Ράλλη και ανιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Έθνικής Λυρικής Σκηνής (ΈΛΣ). Στις εκλογές του 1981 πολιτεύτηκε στην Α’ Πειραιώς. Δικηγόρησε στον Πειραιά και διετέλεσε σύμβουλος εταιρειών και εργοδοτικών οργανώσεων. Το 1985 απεχώρησε από τη Ν.Δ.

Χρημάτισε σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας Βιομηχανικής ανάπτυξης (ΕΤΒΑ) και αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας Βιομηχανικών Περιοχών της ΕΤΒΑ (1985-1990). Υπήρξε πρώτος Γεν. Γραμματεύς στο νεοσύστατο Ίδρυμα Έλληνικού Πολιτισμού (ΙΈΠ) με πρόεδρο τον Αδαμάντιο Πεπελάση (1987-91), πρόεδρος της πρώτης ιδιωτικής χρηματιστηριακής εταιρείας Έurosec AXE (1989-93), σύμβουλος Διοίκησης στην Τράπεζα της Έλλάδος (1993-94) και εν συνεχεία πρώτος Έλληνας Αντιπρόεδρος της Έυρωπαϊκής Τράπεζας Έπενδύσεων (ΕΤΕπ/ΕΙΒ) στο Λουξεμβούργο, κοινός εκπρόσωπος των χωρών Έλλάδος, Δανίας και Ιρλανδίας (1994-2000). Έπίσης, πρόεδρος και ιδρυτικός συντελεστής της τράπεζας ΟΜΕGA BANK (2000-2006) και της ΩΜΕΓΑ Ασφαλιστικής Α.Έ. (2002-2007).

Το 1996 ανακατασκεύασε το προγονικό του σπίτι στις Θαλάμες και από τότε ζούσε ένα μεγάλο μέρος της χρονιάς στη Μάνη. Το 2002 συνέβαλε σημαντικά στην πετυχημένη διεξαγωγή του επιστημονικού συνεδρίου ΜΑΝΗ ΚΑΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑ – δεσμοί αγάπης και αμοιβαιότητας, που συνδιοργανώθηκε από τις εφημερίδες ΜΑΝΙΑΤΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ και ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Καλαμάτας. Έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την προώθηση έργων υποδομής στη Μάνη και στη Μεσσηνία.

Από το 1977 μέχρι το 2010 συνεργαζόταν τακτικά με εφημερίδες και περιοδικά (Καθημερινή, Έλευθεροτυπία, Έθνος, Οικονομικός Ταχυδρόμος, Πολιτικά Θέματα, ΑΝΤΙ κ.λπ.). Έχει πλούσιο συγγραφικό έργο και έντονη παρουσία δημοσίου λόγου στα ΜΜΕ (2008-2018).

Ήταν παντρεμένος με την Ελισάβετ (Ελίζα) Παπαδοπούλου και είχαν αποκτήσει μία κόρη, τη Θάλεια.

Τα μέλη της ΜΑΝΙΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ αποχαιρετούν ένα γνήσιο συμπατριώτη.

WORKS ON THE MAIN ROAD AXIS OF MANI: A BRIEF REVIEW ΟF THE PROJECTS OF THE LAST 30 YEARS

It is a generally accepted fact that the natural and cultural environment of Mani is very attractive. This is proven by the fact that many locals and foreigners choose Mani for their holidays. Tourism significantly improves the income of a large part of the permanent residents of our region, creating an atmosphere of rejuvenation, more so in the coastal areas, but also to a considerable extent in the areas further inland. All this despite the fact that the region’s main road network remains a disincentive for travellers. It it self-understood that its radical improvement should be a top priority in order to maintain and to boost the flow of visitors to the region. Unfortunately, this need has not been translated into systematic and effective interventions by local leaders and no significant measurable results have been produced in the last 30 years. Starting from the need to expand the visitor flow to our region, which is necessary for its revitalisation, we will now attempt to present a brief review of the issues related to road accessibility in Mani.

Until the First World War, transport to and from Mani was mainly done by sea, with boats running on petrol, departing from small coastal ports and moving passengers to the nearby commercial centres of Gytheio and Kalamata. Larger ships offered routes to further destinations, such as Piraeus.  In the following decades, after the publication of the 1955 Law on the Definition of the Provincial Roads and the 1956 Royal Decree on their designation by each prefecture (νομός), construction began, as an extension of the Sparta-Gytheio National Road, which had been in operation for many decades before (Gytheio was also the port of Sparta) and the Kalamata-Kambos Avias road which had been opened in the late 1930s. Because the roads were supposed to be built separately by each prefecture, many delays occurred. In Mani, it took until 1990 for the government of prime minister Tzannis Tzannetakis, οur compatriot, to finance the road linking Oitylo – Agios Nikon in order to join the two sections that had remained disconnected for many decades! Due to the rocky terrain for most of the routes, the limited means at that time and the meagre funding, the roads in Mani, even the main road axis, had to follow the winding routes of the pre-existing pedestrian and mule tracks.

Since the 1990s, for the reasons mentioned above, the number of visitors to our region began to increase, hesitantly at the beginning but with higher numbers year after year. Unmistakable proof of the interest in the region is the significant awards given to Mani from internationally recognised foreign tourism organisations. Improvements to the main road network of Mani in recent decades resulted in  getting visitors from the airport of Kalamata or from the end of the new Peloponnese motorway in Kalamata and Sparta to Mani in a more reasonable time. These are the main public works that have brought a small improvement in the travelling time on the main road axis of Mani:

a) on the western side, the construction of the new bridge at the Rintomo (Koskaraga) gorge in the 2000s; b) on the eastern side, the bypass of Gytheio with a new straight road to the western end of the Marathea – Mavrovouni plain in the 2000s and c) the reconstruction of two small sections on the road from Gytheio to Areopolis, in the area of Passava and Koutrafos in the following decade, which also slightly shortened the time of the road journey.

However, those projects that have been cancelled or delayed without ever reaching the final stage of funding for their implementation are more important. We list the main ones:

I) On the western side: a) in 2006, the failure to approve the completion, by the Prefectural Council of Messinia (Noμαρχιακό Συμβούλιο Μεσσηνίας), of the funded study that foresaw an almost straight route from the end of the new motorway in Kalamata to the bridge of Koskaraga and b) the 25-year delay in the completion of the study for the bypass Kambos – Stavropigio, which has not been funded yet.

II) On the eastern side: a) the study of remodelling the road route from Pyri (at the junction to Monemvasia and Mani) to Gytheio, which was announced 15 years ago by the Ministry of Public Works, is still in progress! and b) several improvements over the last three years to the main road axis are basically made on the traces of the first opening of the old pedestrian road – mule tracks. They certainly provide somewhat more safety for the travellers, however, they do not improve the travelling distance from the entrance to the Mani territory to specific areas.

The inability to promote the study and financing of radical improvements to the main road axis of Mani comes mainly from the lack of a unified course  of action by the local leaders who need to assert the rights of our region. We, from this position and during our personal interventions, assert that the United Mani, which we all support verbally, also means unified action, unified planning and unified assertion. This is the only way to ensure effectiveness in our claims, and to produce economic benefits that are spread throughout the geographical area of Mani, to its inhabitants and its property owners.

ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟ «ΣΤΟΥΠΑ»
Δημητρίου Παν. Μπαρμπετσέα
Στη Στούπα Δυτικής Μάνης

Με σεβασμό και αφοσίωση στην πολύχρονη οικογενειακή παράδοση, η νέα γενιά συνεχίζει να συνδέει το παρελθόν με το παρόν, με τέτοιο τρόπο ώστε το κατάστημα να αποτελεί ένα διαχρονικά αγαπημένο στέκι. Αγαπημένα πιάτα δεν υπάρχουν γιατί συνήθως αρέσουν τα πάντα, κυρίως τα θαλασσινά, και δε θέλομε να αδικήσομε κάποιο. Αυθεντικές γεύσεις που ξυπνούν παραδόσεις και την όρεξη για γνήσιες απολαύσεις. Το κατάστημα βρίσκεται δίπλα στη θάλασσα, φθάνοντας στον όρμο της Στούπας ερχόμενοι από την είσοδο της Καλόγριας. Έχει άνετο χώρο στάθμευσης, σημαντική διευκόλυνση για τους πελάτες, αφού ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες η περιοχή ασφυκτιά από τη μεγάλη κίνηση πεζών και τροχοφόρων.
Ο άνετος χώρος του καταστήματος μπορεί να καλύψει επαγγελματικές ανάγκες με την εξαιρετική υποδομή, τον ειδικό εξοπλισμό και το εξειδικευμένο προσωπικό του.
Συγκριτικά πλεονεκτήματά του είναι η μαγευτική θέση του και η ποιότητα των προσφερομένων ειδών του.
Αντώνης Ρουμανέας

ΑΠΟ ΜΗΝΑ ΣΕ ΜΗΝΑ – 10ος 2022

Δήμος Δυτικής Μάνης: νέες θητείες αντιδημάρχων και εντεταλμένων συμβούλων με μικρές μεταβολές στα καθήκοντα.

Ο δήμαρχος Δυτικής Μάνης Δημήτρης Γιαννημάρας, με απόφασή του, όρισε αντιδημάρχους με θητεία από 1/9/2022 έως 31/12/2023. Σε σχέση με την προηγούμενη διετία δύο αντιδήμαρχοι αλλάζουν, ο Λουκαρέας Γιώργος και Βαβαρούτσος Χρήστος, εναλλάσσονται  στις θέσεις με δύο εντεταλμένους συμβούλους, τον Κωνσταντίνο Κουκή και τη Γεωργία Φαληδέα.

Αναλυτικότερα: Α) ορίζονται αντιδήμαρχοι:

-Ο δημοτικός σύμβουλος της μειοψηφίας (συνδυασμός: ΝΙΚΗ), Μπασάκος Παναγιώτης, με αντιμισθία και του μεταβιβάζονται καθ ύλην οι εξής αρμοδιότητες: Έλεγχος της Οικονομικής Υπηρεσίας και των προμηθειών. Οργάνωση και λειτουργία του προσωπικού και της αλληλογραφίας. Έλεγχος της πάσης φύσεως κληροδοτημάτων του Δήμου. Τέλεση γάμων κωλυομένου του δημάρχου.

-Ο δημοτικός σύμβουλος της μειοψηφίας (συνδυασμός: Ανεξάρτητη Κίνηση Ενεργών Πολιτών για τη Δυτική Μάνη), Ανδροβιτσανέας Ευάγγελος, χωρίς αντιμισθία και του μεταβιβάζονται οι εξής αρμοδιότητες: Υλοποίηση του Τεχνικού Προγράμματος και των πάσης φύσεως τεχνικών θεμάτων και της δημοτικής περιουσίας. Θέματα διαφάνειας, ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και του προγράμματος ∆ΙΑΥΓΕΙΑ. Αποκατάσταση των παιδικών χαρών.

-Ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος, Λυμπερέας Χρήστος, συνεχίζει με αντιμισθία και του μεταβιβάζονται οι παρακάτω αρμοδιότητες: Ύδρευση, άρδευση, αποχέτευση και βιολογικοί καθαρισμοί. Πολιτική Προστασία. Αντιπλημμυρικά και εγγειοβελτιωτικά έργα. Εποπτεία των παραλιών, αιγιαλού και κοινόχρηστων χώρων.

-Ο δημοτικός σύμβουλος της μειοψηφίας (Συνδυασμός Ανεξάρτητη Κίνηση Ενεργών Πολιτών για τη Δυτική Μάνη), Κουκής Κωνσταντίνος, στον οποίο παρέχεται αντιμισθία και του μεταβιβάζονται οι αρμοδιότητες: Αγροτική παραγωγή και ανάπτυξη. Τουρισμός και πολιτισμός. Συντήρηση των οχημάτων και μηχανημάτων έργου. Κυκλοφορία (σήμανση οδών, στάθμευση κ.λπ.). Διαχείριση αδέσποτων και ανεπιτήρητων ζώων.

-Η δημοτική σύμβουλος της μειοψηφίας (Συνδυασμός ΝΙΚΗ), Γεωργία Φαληδέα, με αντιμισθία, ενώ της μεταβιβάζονται οι παρακάτω αρμοδιότητες: Καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων. Ηλεκτροφωτισμός. Η ευθύνη της λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών στη ∆.Ε. Αβίας. Η μέριμνα για τη διατήρηση σε καλή κατάσταση λειτουργία του εξοπλισμού που βρίσκεται ∆.Ε. Αβίας.

Β) ορίζονται εντεταλμένοι σύμβουλοι: α) για τα νεκροταφεία του Δήμου ο δημοτικός σύμβουλος της μειοψηφίας Λουκαρέας Γεώργιος, β) για το περιβάλλον και το πράσινο του ∆ήμου ο δημοτικός σύμβουλος της μειοψηφίας Κατσουλέας Ευάγγελος και γ) για τα θέματα αθλητισμού και νεολαίας ο δημοτικός σύμβουλος της μειοψηφίας Βαβαρούτσος Χρήστος. Η αναπλήρωση του δημάρχου όταν απουσιάζει ή κωλύεται θα γίνεται ανά μήνα από τους Λυμπερέα Χρήστο, Μπασάκο Παναγιώτη και Ανδροβιτσανέα Ευάγγελο με τη σειρά της αναγραφής, αρχής γενομένης από το μήνα Σεπτέμβριο 2022 με τον Λυμπερέα Χρήστο.

9η Παρουσίαση Αγροτικών και Τοπικών Προϊόντων «Άρτος – Οίνος – Έλαιον» στην Καλαμάτα.

Ολοκληρώθηκε στις 4 Σεπτεμβρίου στην Καλαμάτα, η 9η Παρουσίαση Αγροτικών και Τοπικών Προϊόντων με την ονομασία: «Άρτος – Οίνος – Έλαιον», που σκοπό έχει την προβολή των ποιοτικών αγροδιατροφικών προϊόντων της περιοχής, αλλά και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, των διατροφικών και άλλων παραδόσεων του λαού μας.

Πρωταγωνιστές στην 9η Παρουσίαση Αγροτικών και Τοπικών Προϊόντων του Δήμου Καλαμάτας, που φιλοξενήθηκε στο Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων, ήταν τα εμβληματικά αγροτικά προϊόντα από πολλές περιοχές της Μεσσηνίας. Οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά προϊόντα και να ενημερωθούν για δράσεις σχετικές με τον πρωτογενή τομέα.

Την τελευταία ημέρα των 4ήμερων εκδηλώσεων της έκθεσης «Άρτος – Οίνος – Έλαιον», την Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2022, πραγματοποιήθηκε επίδειξη παρασκευής τοπικών εδεσμάτων και αναβίωσαν λαογραφικά δρώμενα με τη συμμετοχή τοπικών συλλόγων.

Ο Δήμαρχος Καλαμάτας Θανάσης Βασιλόπουλος αναφέρθηκε για μία ακόμη φορά στη σπουδαιότητα της διοργάνωσης, την οποία ο κόσμος έχει αγκαλιάσει. Τιμώμενο προϊόν φέτος ήταν το σύκο μέσα από τη συνεργασία που έχει αναπτύξει ο Δήμος με την ΣΥΚΙΚΗ. «Το σύκο που, μαζί με το λάδι και τη σταφίδα έχουν θρέψει γενιές και γενιές Μεσσηνίων», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος, που δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει όλους όσοι βοήθησαν στην επιτυχία της διοργάνωσης:  τους εκθέτες, τους Πολιτιστικούς Συλλόγους που συμμετείχαν ενεργά στην Παρουσίαση, τους εθελοντές, τις υπηρεσίες του Δήμου, την Οργανωτική Επιτροπή, τη ΣΥΚΙΚΗ που ήταν ο μέγας χορηγός, και, κυρίως τους πολίτες – φίλους της «Άρτος – Οίνος – Έλαιον», διότι όπως τόνισε, «καμία διοργάνωση δεν έχει επιτυχία χωρίς τη δική σας συμμετοχή και παρουσία».

Με λαμπρότητα πανηγύρισε η Ιερά Μονή Παναγίας Γιάτρισσας Ταϋγέτου

Με λαμπρότητα και την πρέπουσα μοναστηριακή τάξη τελέστηκε το  απόγευμα της Τετάρτης 7 Σεπτεμβρίου 2022, Πολυαρχιερατικός Εσπερινός στην πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή Παναγίας Γιάτρισσας Ταϋγέτου, για τον εορτασμό του Γενεθλίου της Υπεραγίας Θεοτόκου. Κατά την Ακολουθία του Εσπερινού χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Καρπενησίου κ. Γεώργιος, συγχοροστατούντων των Μητροπολιτών Κηφισίας κ. Κυρίλλου και Μάνης κ. Χρυσοστόμου. Πλήθος πιστών κατέκλυσε την Ιερά Μονή από νωρίς το απόγευμα, προκειμένου να συμμετάσχει στον Εσπερινό. Να σημειωθεί, ότι στο τέλος του Εσπερινού οι Αρχιερείς ανέγνωσαν ειδικές ευχές του Μητροπολίτη Μάνης για τον άρτο και τον ελαιόκαρπο που μοιράστηκαν στους προσκυνητές. Κατά τον Όρθρο και την Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξήρχε ο Μητροπολίτης Κηφισίας κ. Κύριλλος, συλλειτουργούντων των Μητροπολιτών Καρπενησίου κ. Γεωργίου και Μάνης κ. Χρυσοστόμου.

Προ της απολύσεως, ο Μητροπολίτης Μάνης ευχαρίστησε τους προσκεκλημένους Αρχιερείς και τους απένειμε από ένα μετάλλιο της Παναγίας Γιάτρισσας, καθώς και μία Μανιάτικη σημαία. Ευχαρίστησε δε, τον Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Αρχιμανδρίτη Χρυσόστομο Πανταζή, το πλήθος των προσκυνητών και όσους προσέδραμαν στο Μοναστήρι για να συμμετάσχουν στις λατρευτικές Ακολουθίες. Εν συνεχεία, πραγματοποιήθηκε Ιερά Λιτάνευση της Ιεράς Εικόνος πέριξ του Μοναστηριού, όπου στον προαύλιο χώρο τελέστηκε η Ακολουθία της Αρτοκλασίας. Τέλος, ακολούθησε επίσημη τράπεζα κατά το μοναστηριακό τυπικό.

Στον εορτασμό παρέστησαν ο Βουλευτής Λακωνίας κ. Δαβάκης, οι Δήμαρχοι Αν. Μάνης κ. Π. Ανδρεάκος και Δυτ. Μάνης κ. Δ. Γιαννημάρας, συνοδευόμενοι από αντιδημάρχους και δημοτικούς συμβούλους, ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Λακωνίας κ. Ν. Τζινιέρης, ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών και Υποδομών κ.  Θ. Βερούτης, εκπρόσωποι  των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, περιφερειακοί σύμβουλοι, εκπρόσωποι συλλόγων και πλήθος προσκυνητών.

Έναρξη λειτουργίας και αγιασμός για το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Γυθείου

Το πρώτο σχολικό κουδούνι χτύπησε τη Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2022 για το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Γυθείου, στη γειτονική Κοινότητα Αγίου Βασιλείου.

Η νέα σχολική μονάδα ξεκινά τη λειτουργία της με έξι μαθητές. Το εκπαιδευτικό δυναμικό αποτελούν δύο μόνιμοι εκπαιδευτικοί, το έργο των οποίων θα επικουρούν γυμναστής και εικαστικός, ενώ έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες και για ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, λογοθεραπευτή και ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Ας σημειωθεί ότι η ίδρυση του Σχολείου είχε γίνει από το 2006 και χρειάστηκαν 15 χρόνια από τότε για να λειτουργήσει, λόγω ελλείψεως κτιρίου και του απαιτούμενου ελάχιστου αριθμού μαθητών.

Τον αγιασμό τέλεσε ο Μητροπολίτης Μάνης κ.κ. Χρυσόστομος, ο οποίος και καλωσόρισε με ζεστασιά τους πρώτους μαθητές.

Υπό δημοπράτηση η άγονη αεροπορική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα – Κύθηρα.

Η 25η Σεπτεμβρίου ήταν η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση προσφορών από τις ενδιαφερόμενες αεροπορικές εταιρείες για την ανάληψη του αεροπορικού εξυπηρέτησης της γραμμής Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα – Κύθηρα. Το αναφερόμενο δρομολόγιο έχει ενταχθεί στις άγονες γραμμές και επιδοτείται με σημαντικό ποσό από το δημόσιο.

Ψηφιακές υπηρεσίες στους δημότες Ανατολικής Μάνης μέσω του gov.gr

Σημαντική τεχνολογική εξέλιξη σημειώνεται στο δήμο Ανατολικής Μάνης, υποβοηθητική της εξυπηρέτησης των δημοτών, που σημειωτέον ότι μεγάλος αριθμός τους είναι εγκατεστημένος σε οικισμούς που απέχουν πολύ από το Γύθειο, έδρα του Δήμου.

Η εξέλιξη αυτή συνίσταται στη δυνατότητα να παρέχει ψηφιακές υπηρεσίες στους δημότες του μέσα από το περιβάλλον του gov.gr μέσω ενεργοποίησης των σχετικών ψηφιακών θυρίδων του Δήμου στο gov.gr. που προσφέρουν τις εξής τέσσερις λειτουργίες:

● Θυρίδα Κοινωνικών Δομών, όπου εκδίδονται Ευρωπαϊκά Πιστοποιητικά Covid-19 εμβολιασμού.

● Θυρίδα Δημοτολογίου, όπου εκδίδονται δημοτολογικά πιστοποιητικά/βεβαιώσεις και υποδέχεται αιτήσεις πολιτών.

● Θυρίδα Ληξιαρχείου που θα εκδίδει Ληξιαρχικά έγγραφα και θα υποδέχεται αιτήσεις πολιτών.

● Θυρίδα Δήμου που θα υποδέχεται αιτήσεις πολιτών που αφορούν δημοτικές υπηρεσίες.

Μέσω της εφαρμογής αυτής εισάγεται ένας νέος, ψηφιακός, τρόπος επικοινωνίας του δημότη με τον Δήμο και ταυτόχρονα εγκαινιάζεται μια νέα γενιά ομογενοποιημένων δημοτικών ψηφιακών υπηρεσιών.

Φωτιά στην περιοχή Πυρρίχου της Ανατολικής Μάνης

Επίγειες και εναέριες δυνάμεις πυρόσβεσης επιχειρούσαν στην εδαφική περιοχή Πύρριχου της Ανατολικής Μάνης στις 18 και 19 Σεπτεμβρίου, προκειμένου να θέσουν υπό έλεγχο την φωτιά που έκαιε δασική έκταση. Ειδικότερα, επιχειρούσαν 83 πυροσβέστες με πέντε ομάδες πεζοπόρων τμημάτων και 18 οχήματα, ενώ από αέρος πραγματοποιούνταν συνεχείς ρίψεις νερού, από δύο πυροσβεστικά αεροπλάνα και ένα ελικόπτερο. Το έργο των πυροσβεστικών δυνάμεων συνέδραμαν υδροφόρα οχήματα της αυτοδιοίκησης. Το μέτωπο της φωτιάς δεν απείλησε κάποια κατοικημένη περιοχή.

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Ο σπουδαίος ηθοποιός, με μακρά και πολύτιμη καριέρα στο θέατρο, στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, νοσηλευόταν στο νοσοκομείο “Ευαγγελισμός” καθώς αντιμετώπιζε αναπνευστικά προβλήματα. Σύμφωνα με ανακοίνωση του νοσοκομείου “Ευαγγελισμός”, ο Κωνσταντίνος Καζάκος εισήχθη στο Γ.Ν.Α “Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ-ΠΟΛΥΚΛΙΝΙΚΗ” στις 26-7-2022 με αναπνευστικά προβλήματα. Η κατάσταση της υγείας του επιδεινώθηκε ραγδαίως, όπου και την Τρίτη 13-9-2022 απεβίωσε λόγω πολυοργανικής ανεπάρκειας.

Ο Κώστας Καζάκος γεννήθηκε στον Πύργο Hλείας το 1935, από γονείς που κατάγονταν από το Μέζαπο της Μέσα Μάνης. Σε νεαρή ηλικία μετακόμισε για να σπουδάσει στην Αθήνα.

Ήταν απόφοιτος της Σχολής Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου και της Δραματικής Σχολής Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν.

Υπήρξε αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου. Ήταν επίσης ιδρυτικό μέλος του Ελληνοαραβικού Συνδέσμου και μέλος της Επιτροπής Άδειας Άσκησης επαγγέλματος του Ηθοποιού, συνιδρυτής του Ελεύθερου Θεάτρου (μαζί με τον Λεωνίδα Τριβιζά) και ιδρυτής του ιδρύματος “Τζένη Καρέζη”.

Τιμήθηκε με τον “Χρυσό Απόλλωνα”, βραβείο ηθοποιού Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Αθηνών το 1967, και Α΄ Χρυσό Βραβείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1973 για την αρτιότερη θεατρική παραγωγή (“Λυσιστράτη”). Τιμήθηκε ακόμα με το Βραβείο της Ένωσης Θεατρικών Συγγραφέων και Κριτικών για το σύνολο της προσφοράς του.

Εκλέχτηκε βουλευτής του ΚΚΕ στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2007 και του Οκτωβρίου 2009, ως επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας.

Από το 1968 μέχρι το 1992 ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό Τζένη Καρέζη, με την οποία απέκτησε τον γιο τους, τον επίσης ηθοποιό Κωνσταντίνο Καζάκο. Από το 1997 έως σήμερα ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό Τζένη Κόλλια, με την οποία έχουν αποκτήσει τέσσερα παιδιά.

Στη μακρά προσφορά του στο θέατρο ανεξίτηλη σφραγίδα άφησε η θρυλική παράσταση “Το μεγάλο μας τσίρκο” με την Τζένη Καρέζη και τον θίασο τους το 1973, μετά την άλλη κοινή επιτυχία τους “Θεοδώρα η μεγάλη” 1968, κι αργότερα “Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;” (1982) του Έντουαρντ Άλμπι σε σκηνοθεσία του Ζιλ Ντασέν, “Διαμάντια και μπλουζ” (1990) της Λούλας Αναγνωστάκη, που ήταν και η τελευταία κοινή τους εμφάνιση.

Πρωταγωνίστησε σε πολλές ακόμα θεατρικές επιτυχίες όπως “Ο θάνατος του εμποράκου” (1993) του Άρθουρ Μίλερ και “Η όπερα της πεντάρας” (1993) του Μπέρτολτ Μπρεχτ σε σκηνοθεσία Ζιλ Ντασέν, “Αντιγόνη” (1995) του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Μίνωα Βολανάκη, “Βασιλιάς Λιρ” (1996) του Σαίξπηρ, “Περιμένοντας τον Γκοντό” του Σάμιουελ Μπέκετ (1997), κ.ά. Στην τηλεόραση συμμετείχε συχνά ως ηθοποιός ή σκηνοθέτης σε τηλεοπτικές σειρές όπως: Μαρίνα Αυγέρη, Μεγάλη Περιπέτεια, Ο μεγάλος ξεσηκωμός, Μαύρη Χρυσαλλίδα, Κλειστά Παράθυρα, Τμήμα Ηθών, Το Γελοίον του Πράγματος, Εκτός Πορείας, Βέρα στο Δεξί, Ζωή Ξανά κ.ά.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΤΙΣΤΕΑΣ

Ένα ακόμα μέλος της ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ, ο Σταύρος Πατιστέας από τα Τσέρια Δυτικής Μάνης, έφυγε πρόσφατα από τη ζωή… Τον γνώρισα το 1998. Είχε πριν από λίγα χρόνια επιστρέψει από τη Γερμανία, όπου μετανάστευσε για βελτίωση της οικονομικής του κατάστασης. Είχαν εγκατασταθεί, με την εξαίρετη σύζυγό του, στο σπίτι τους στο χωριό. Από την υψηλή ζώνη του οικισμού απολάμβαναν την ηρεμία της ζωής των συνταξιούχων. Ήταν ιδιαίτερα περιποιητικοί σε όσους διάβαιναν από το δρόμο του σπιτιού τους, που οδηγούσε στο φαράγγι του Βυρού από το βορρά.

Συμμετείχε σε όλες τις συνάξεις και συνεστιάσεις της ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ, προσθέτοντας την ήρεμη και συναισθηματική άποψή του στα θέματα της κάθε συζήτησης. Τα τελευταία χρόνια οι συναντήσεις μας ήταν αραιότερες, δεδομένου ότι είχαν μετακομίσει με τη σύζυγό του στην Καλαμάτα, όπου κατοικούσαν και δραστηριοποιούνταν οι θυγατέρες του. Σε κάθε ευκαιρία, όμως, ο Σταύρος επιβεβαίωνε και επαναλάμβανε τον καλοσυνάτο εαυτό του, με την ιδιαίτερη κοινωνικότητά του και το άπλετο χαμόγελό του.

Η είδηση του θανάτου του έφθασε καθυστερημένα σε μας. Γι` αυτό απευθύνομε από αυτή τη θέση τα θερμά συλλυπητήριά μας στην οικογένειά του.

Νίκος Ευστρ. Μαραμπέας