ΑΠΟ ΜΗΝΑ ΣΕ ΜΗΝΑ
- ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2025Πετυχημένη και η φετινή, 20η , γιορτή Κάστανου στην Άρνα Την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε η τελετή έναρξης των τριήμερων εορταστικών εκδηλώσεων της 20ης γιορτής Κάστανου στην Άρνα, που διοργάνωσε η Τοπική Κοινότητα Άρνας και ο … Συνέχεια ανάγνωσης ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2025
- ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2025Μανιάτης ο νέος Μητροπολίτης Κονίτσης, ο Επίσκοπος Σταυροπηγίου Αλέξιος (Ψωίνος) από την Αρεόπολη Ο νέος Μητροπολίτης Κονίτσης κ. Αλέξιος, γεννήθηκε το 1963 στην Αρεόπολη Λακωνίας. Φοίτησε στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική Σχολή Αθηνών και ακολούθως σπούδασε θεολογία στη … Συνέχεια ανάγνωσης ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2025
- ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2025Νέος διαγωνισμός 13,7 εκατ. ευρώ για την κτιριακή αποκατάσταση των Σπηλαίων Διρού Νέο διαγωνισμό διενέργησε για λογαριασμό της Εταιρίας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Υπερταμείου (ΤΑΙΠΕΔ). Οι συμμετοχές στο διαγωνισμό υποβάλλονταν … Συνέχεια ανάγνωσης ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2025
- Σεπτέμβριος 2025Η Μανιάτισσα Σταματίνα Παπαδόγγονα νέα πρόεδρος του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων Νέα Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Παρακαταθηκών & Δανείων διορίστηκε με την με απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών η Μανιάτισσα, από μεγάλη … Συνέχεια ανάγνωσης Σεπτέμβριος 2025
- ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2025Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δολών “Ο Άγιος Νικόλαος” και ο Σύλλογος Κυπρίων Μεσσηνίας για τους πεσόντες κατά την Τουρκική Εισβολή στην Κύπρο το 1974 Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δολών “Ο Άγιος Νικόλαος” (πρόεδρος ο Παναγιώτης Λούζης) και ο … Συνέχεια ανάγνωσης ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2025
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
- ΞENOΔOXEIO «ΠETPA KAI ΦΩΣ» Aδελφών Παπαδέα στο Oίτυλο

Kόλπος του Oιτύλου. Ήρεμα, διάφανα νερά που τυλίγουν τα βράχια του Ταϋγέτου. Σπίτια – πύργοι, κάθε πέτρα και ένας θρύλος. Kαι φως, ανελέητο φως, που ξεγυμνώνει το τοπίο και το μυαλό, αποκαλύπτοντας την αλήθειά του. Εδώ βρίσκεται το «Πέτρα και Φως» ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα δύο κτηρίων με 23 δωμάτια και συνεδριακό κέντρο. Κατασκευασμένο με την παλιά σοφία για σύγχρονους ανθρώπους. Λιτό και πολυτελές, στιβαρό και φιλόξενο, επιβλητικό και ήρεμο. Όλα τα δωμάτια έχουν εκπληκτική θέα στον κόλπο. H αισθητική τους, ένας κώδικας για μυημένους. Oι ανέσεις και ο εξοπλισμός τους, αντίστοιχα ενός πολυτελούς ξενοδοχείου υψηλών απαιτήσεων. Εδώ τίποτε δεν είναι «λεπτομέρεια».
Υπηρεσίες ξενοδοχείου
Υποδοχή lobby, αίθουσα πρωινού, εστιατόριο, σνακ μπαρ, γυμναστήριο, business and meeting center, χώροι συναντήσεων, εκδηλώσεων, δεξιώσεων, υπηρεσίες πλυντηρίου, αποθήκευση αποσκευών, κεντρική θέρμανση, χώροι στάθμευσης.
Υπηρεσίες δωματίων
Kλιματιστικό, room service, καθαρισμός δωματίου, internet, τηλεόραση ICD, απευθείας τηλεφωνική γραμμή, στεγνωτήρας μαλλιών, μπουρνούζια, παντόφλες, χρηματοκιβώτιο, mini bar και θέα στη θάλασσα απ’ όλα τα δωμάτια.
Μια επίσκεψη στο κέντρο αναζωογόνησης και ομορφιάς του ξενοδοχείου ολοκληρώνει τη χαλαρωτική εμπειρία διαμονής, προσφέροντας τζακούζι, αρωματοθεραπεία, μουσικοθεραπεία, αιθέρια έλαια, βότανα, μασάζ, που όλα μαζί «συνωμοτούν» για να αναζωογονήσουν το κάθε κύτταρο του επισκέπτη.
Αντώνης Ρουμανέας
MAIN ARTICLE IN ENGLISH
- PUBLIC CONTRACTS THROUGH THE LENS OF SOCIAL INQUIRY
An increasing number of news reports concerning public contracts, whether they refer to intangible goods or to construction works, have recently appeared in current affairs. The multiple potential approaches to their content provide the opportunity to shed light on their until now silenced aspects which, in many cases, bear unlawful characteristics that reach as far as financial irregularities at the expense of the public, for the benefit of specific individuals or groups involved in the management process, and ultimately for favoured individuals. The fact that the tentacles of these situations reach into the political system with its many versions creates even stronger destabilising tendencies in the social fabric, because this strengthening of the tendencies toward corruption undermines the foundations of social cohesion and of the common course along the path of progress and prosperity.
With the general decline of social morality now confirmed, it appears that the main possibility for dealing with such situations lies in reinforcing the principle of competition among the teams managing the projects carried out through public contracts. Once competitive interests are identified and specified during the drafting of the tendering terms for the projects, and subsequently maintained during the long course of the projects’ development and the monitoring of their social results, it is certain that they will protect public funds as well as the social benefits that the projects’ design aims for.
To avoid theorising, we present a case in which the principle of competitiveness was effectively applied through the formation of competing interests among the teams participating in the implementation of the projects: During the second half of the 2000s, the Ministry of Public Works was headed by George Souflias as minister and Polytechnic Professor Themistocles Xanthopoulos as deputy minister. At that time, the European Union’s priority was the opening of reliable and safe road axes that would bring the peoples of the European Union closer in terms of travel time. The crucial element for this goal to be implemented were the tendering terms of the projects, which would lead to the achievement of the goal through reliable procedures. The key elements of these conditions, which the ministry leadership successfully formulated, were: a) tendering through the process of Public–Private Partnerships (ΣΔΙΤ), with funds from the state, the European Union, and consortia of private companies and banks; b) a complex repayment of construction costs through grants from European Union funds and long-term concessions for toll collection; and c) The inclusion, within the construction cost, of maintenance for the entire duration of the contract.
With this complex set of terms, the construction works escaped the exclusive supervision of the state’s Technical Services, since the Technical Services of the Banks also participated—with indeed a strong capacity for intervention. Thus, a competitive framework was formed between the construction consortia, which sought to reduce construction costs in order to generate higher profits, and the Banks, which sought to optimise the quality of construction, thereby ensuring the safe repayment of the loans they had granted, in combination with the reduction of operating costs during the total time of toll management concession. Ultimately, from these compositions of purpose and conditions for the projects’ implementation, the result was: a) the obligation for quality construction in order to avoid damages that would lead to costly repairs, and b) the smooth operation of the road axes for the benefit of travellers—an element that translates into long-term social benefit.
Elements of a competitive framework in the operation of the construction sector of public contracts were also contained in the same ministerial team’s proposal to create a few, but highly capitalised, public works construction companies that would undertake the execution of projects with reliability and credibility. One of the goals of this initiative was also the linking of construction with the undertaking of long-term maintenance. The proposal was fought by various kinds of interests, among which petty political expediencies and guild mentality are no exception.
Result: instances of poor workmanship have flooded current affairs due to the decline in construction quality, the tolerant legislative framework that sustains these phenomena, and the denial of responsibility for the poor workmanship by everyone—both contractors and supervisors. In our immediate surroundings, we have for years observed how the poor-quality asphalt resurfacing done two years ago on the Kardamyli–Areopoli Provincial Road, on the straight stretch between Stoupa and Agios Nikolaos, is being dealt with. Large potholes have formed on the asphalt in two or three areas roughly in the middle of the roadway, and they still remain in the same condition! Apparently, no one is responsible for carrying out the repair and ensuring safe driving for those travelling by car.
THE EDITORIAL BOARD







